maandag 21 maart 2016

Dag 6

Maandag 21 maart 2016

Vandaag moest iedereen vroeg uit de veren, want iedereen werd om 7.20 uur op het station verwacht om naar Vaticaanstad te reizen.
Na een heerlijke wandeling hebben we het Vatican Museum bezocht. We kregen een uitleg over de Sixtijnse Kapel, de bekendste kapel in het Apostolisch Paleis. Hier mochten we de prachtige fresco's van Michelango in levende lijve bewonderen. Als kers op de taart, mochten de leerlingen een eigen fresco maken.
Met veel liefde en geduld boetseerden en schilderden de leerlingen hun eigen kunstwerk.
Na deze leuke activiteit hebben we buiten heerlijk de lunchpakketjes soldaat gemaakt.
Hierna met de hele groep naar de Sint Pieter. We wilden graag het prachtige uitzicht zien vanaf de Koepel en dus hebben we met alle leerlingen de klim naar boven gemaakt. In totaal bestaat de beklimming uit 551 treden, dus dit was voor sommigen (lees: voor mij) een hele beproeving. Maar, uiteindelijk heeft iedereen het gehaald en konden we volop genieten van het fantastische uitzicht over Rome.
Er moet natuurlijk ook gewerkt worden tijdens deze uitwisseling, dus gingen we met de hele groep de Sint Pieterbasiliek in. Hier moesten leerlingen in groepjes informatie verzamelen over de verschillende kenmerkende onderdelen van de basiliek. Er werden foto's gemaakt, vragen beantwoord en uiteindelijk heeft iedereen voldoende kunnen verzamelen om er thuis een mooie presentatie van te maken.
En zo vloog ook deze dag weer voorbij en stapten we om 18.00 uur weer in de trein naar Ladispoli.
Daar ging iedereen naar zijn/haar gastgezin, want de koffers moesten gepakt worden.
Om 20.30 uur verzamelde iedereen zich voor het afscheidsfeest. Er werd gedanst, er werd een muziekquiz gespeeld, pizza gegeten en vooral nog even extra genoten van deze laatste avond in Italië.
Na een geweldig optreden van onze leerlingen en het uitwisselen van cadeautjes, was het om 23.00 uur de hoogste tijd om naar huis te gaan.
Het is nu net na middernacht, dus inmiddels draait whatsapp overuren, want Iris is vandaag jarig!!
HIEPERDEPIEP HOERAAAAAA!!
En morgen? Dan vliegen we weer naar ons koude kikkerlandje (hier is het 22 graden).....
Foto's dag 6

zaterdag 19 maart 2016

Dag 4

Zaterdag 19 maart 2016
Romeeeee!!
Vandaag stond Rome op het programma. Veel leerlingen hebben deze dag toch echt als hoogtepunt in agenda gezet, dus de stemming was geweldig vanochtend. Omdat het hier vandaag vaderdag is, wat gezien wordt als feestdag, moesten we een trein later pakken dan gepland, maar dat mocht de pret niet drukken.
De reis ging eerst met de trein naar station Sint Pieter en toen met de bus naar Piazza Venezia. Vanaf daar te voet verder, zo kunnen we fijn veel zien van de stad. Via Foro Romano zijn we naar het Colosseum gelopen.
Hier aangekomen moesten we even in de rij, want er waren meer mensen die het Colosseum graag wilden bekijken. Het was een prachtige belevenis om het Colosseum van binnen te bekijken. Voor veel leerlingen toch wel een heel bijzonder idee dat hier vroeger slaven rondliepen, gevochten werd voor leven en dood én dat dit vroeger een avondje uit was. Na vele fotomomenten, liepen we tegen de middag het Colosseum weer uit. Vanaf hier te voet verder naar Circo Massimo, waar we in een heerlijk zonnetje konden genieten van onze lunch. Iedereen vermaakte zich opperbest! Na de lunch door naar Campidoglio en toen verder naar het Pantheon. Even een korte stop om binnen te kijken en foto's te maken en toen door naar een prachtige kerk om een schilderij van de beroemde schilder Caravaggio te bewonderen.
En wat natuurlijk absoluut niet mag ontbreken tijdens een bezoek aan Rome, is het eten van gelato! Dus werden we door de vader van Annagiulia naar de beste gelateria van Rome gebracht, waarna we heerlijk konden genieten van deze Italiaanse delicatesse.
Er volgde weer een wandeling, maar nu naar la fontana di Trevi, oftewel de Trevifontein.
Hier mochten leerlingen ook even de winkels in om een souvenir te kopen, want een t-shirt, trui of pet met I love Roma¨ hoort er natuurlijk wel bij. Het begon inmiddels al wat donker te worden, dus de hoogste tijd om terug te gaan naar Ladispoli. Om 20.30 uur kwamen we weer aan in Ladispoli en stonden de ouders al te wachten om iedereen mee te nemen naar "Cip e Ciop" (Italiaans voor Knabbel en Babbel), een pizzeria. We waren namelijk allemaal uitgenodigd voor het verjaardagsfeest van Daniele!
Na heerlijke knabbels en babbels, volgde een reeks pizza's en een heerlijk toetje waarbij er hard gezongen werd voor de jarige Daniele. De avond werd afgesloten met disco en dans. Om 23.30 uur ging iedereen naar zijn/haar gastgezin. Een topdag!! Morgen is een familiedag ingepland en dus ook een dagje geen blog.
Foto's dag 4

vrijdag 18 maart 2016

Dag 3

Vrijdag 18 maart 2016
De stemming zit er goed in! De leerlingen hebben goed geslapen en een fijne avond gehad in hun gastgezin.
We stappen om 8.15 uur in de bus richting Cerveteri.
Hier aangekomen krijgen we een rondleiding over de necropolis, een prachtig landschap met tombes. Sommige leerlingen vinden het wel wat klein en donker in de tombes, maar we krijgen een prachtig stukje geschiedenis te zien.
Na het bezoek aan Cerveteri vertrekken we naar Bracciano. De eerste stop is bij het centrum, waar we na een korte wandeling aankomen bij het prachtige kasteel van Bracciano. We krijgen hier een rondleiding door het kasteel, door de prachtige kamers. Het hoogtepunt is letterlijk en figuurlijk een prachtig uitzicht over het meer van Bracciano.
We gaan verder met de bus, nu naar het meer van Bracciano. We hebben hier even geluncht en daarna kleedde iedereen zich om, zodat we waterbestendig waren. Na een geweldige interactieve uitleg, ging onze enorme dragonboat te water. Er werd dapper gepeddeld in het zonnetje! Na een uur noeste arbeid stonden we weer op het strand en konden we nog even extra genieten van het fantastische weer. Er werd geluierd, gevolleybald en gekletst.
Om 17.30 uur gingen we weer richting de bus en na een ritje van 45 minuten kwamen we weer aan bij school. De leerlingen zijn allemaal weer veilig met hun gastgezin naar huis vertrokken.
Morgen gaan we naar Rome!!
Foto's dag 3

donderdag 17 maart 2016

Dag 2

Donderdag 17 maart 2016

Vandaag stond in het teken van activiteiten op de school waar we mee uitwisselen, "Ilaria Alpi".
Om 8.15 uur gingen onze leerlingen met hun Italiaan mee naar de klas, om even kennis te maken.
Daarna een warm welkom in de aula. We werden ontvangen door een rij kleuters die een erehaag vormden en een fluitgroep die het Wilhelmus speelden. Hierna volgde een concert van diverse groepen en leerlingen. Fluit, gitaar, zang, viool, vele instrumenten passeerden de revue.
Na het concert kregen we powerpointpresentaties te zien, voorbereid door de Italiaanse leerlingen, over Nederlandse schilders, Ladispoli en de school.
Hierna konden we genieten van een heerlijke brunch, met verschillende Italiaanse lekkernijen.
De leerlingen gingen na de brunch in groepjes uiteen. Ze gingen volleyballen, een kookworkshop volgen, Italiaanse les volgen en de gymmuur beschilderen. Daarna volgde een lunch, met eerst een pasta en daarna vissticks met wortel.
Na de lunch ging de ene groep binnen een kookworkshop doen en de andere groep buiten helpen in de schooltuin. Er werd heerlijke chocoladeworst gemaakt en in de tuin werden bonen geplant. Ook mochten we even meekijken bij wat naschoolse activiteiten, zoals een gitaarles en een toneelles.
Ter afsluiting van de dag maakten de leerlingen hun eigen pen, omwikkeld met wol in de kleuren van de Italiaanse en Nederlandse vlag. We kunnen natuurlijk niet hongerig afscheid nemen, dus kregen we de door de leerlingen zelf gemaakt tiramisu en chocoladeworst voorgeschoteld. Nadat deze met smaak waren verorberd, gingen de leerlingen om 18.00 uur met hun gastgezin naar huis. Vanavond kunnen ze dus even heerlijk bijkomen, want er staan geen activiteiten op het programma.
Morgen om 8.00 uur vertrekt onze bus naar Cerveteri!!  Foto's dag 2

woensdag 16 maart 2016

Dag 1

Woensdag 16 maart 2016
Met een hoop enthousiasme, maar ook veel zenuwen, vertrokken wij vandaag naar vliegveld Eindhoven voor onze uitwisseling met Italië. Op het vliegveld aangekomen was de voltallige pers aanwezig om ons te verwelkomen. Deze pers bleek echter niet voor ons te zijn gekomen, maar voor het filmen van de aankomst van PSV. Een betere manier om te wachten is er niet, dus hebben onze leerlingen wat mooie kiekjes gemaakt van de spelers van PSV. Daarna toch echt de koffers ingecheckt, alle koffers waren voor keurig voor elkaar. Nog even wat gedronken met de chauffeurs en toen, na een laatste knuffel en traan, de douane door. Dit verliep allemaal voorspoedig. Daarna konden we meteen het vliegtuig instappen. Ook hier en daar met wat zweet in de bilnaad, want vliegen is best spannend! Na een prima vlucht, kwamen we mooi op tijd aan op vliegveld Rome Ciampino. Binnen 5 minuten had iedereen zijn/haar koffer en konden we naar de ontvangsthal, alwaar de Italiaanse leerlingen ons stonden op te wachten met een prachtig spandoek.
Er werd druk gepraat, iedereen stelde zich voor en daarna gingen we met de hele stoet naar de bus.
In Ladispoli aangekomen stonden de ouders ons al op te wachten en ook hier volgde een gezellige ontmoeting.
Hierna werden we allemaal ontvangen in een jongerencentrum, waar een hele batterij aan opgetrommelde fanfareleden hun opwachting maakten. De leerlingen konden lekker wat drinken en wat te knabbelen pakken, wat erg fijn was na zo'n lange reis.
Er volgde een welkomstwoord van de directrice van de school. Hierna een prachtig concert door de fanfare, met het Wilhelmus, het Italiaanse volkslied en hele medleys van andere artiesten. Ook een prachtig nummer door een oud-leerling gezongen én een toespraak van de burgemeester.
Hierna stond er een overweldigend buffet klaar, geheel verzorgd door ouders, met pizza, pasta, quiche en een heerlijk toetjesbuffet met natuurlijk tiramisu.
Tot slot kregen de leerlingen een prachtig t-shirt en konden ze deze toch wel vermoeiende dag afsluiten.
Om 22.30 uur waren alle leerlingen met hun Italiaan mee. Inmiddels stroomt de app nog vol met vragen als: "Hoe vraag je waar het toilet is?". Google translate is gewillig. Dag 1 was erg geslaagd! Op naar morgen!Foto's dag 1

maandag 14 maart 2016

De laatste loodjes wegen het zwaarst

Zondag 13 maart "de familiedag".
Op deze dag zijn er geen activiteiten georganiseerd. De ouders konden de dag invullen zoals ze zelf wilden. Een aantal ouders kozen ervoor om te gaan bowlen en een grote groep ouders zijn met de leerlingen gaan paintballen.
Een super gezellige activiteit.

De avond stond in het teken van "afscheid". De ouders hadden de pizzeria Chip en Chop afgehuurd. Na een paar lekkere stukken pizza begon het officiële afscheid. De leerlingen hebben een afscheidslied ten gehore gebracht. Verder werden de ouders, leerlingen en docenten bedankt voor hun gastvrijheid. De Italiaanse ouders bedanken we voor hun goede zorgen. Want het is eerst even wennen aan de "gezinsuitbreiding". Communicatie in het Engels is niet altijd even gemakkelijk. Soms zelfs moeilijk. Want je moet wel durven iets te vragen aan iemand die je net kent. En dit gaat de ene leerling beter af dan de andere. De leerlingen hebben in ieder geval deze week geleerd dat kennis van de Engelse taal echt wel belangrijk is.
Na de officiële plichtplegingen hebben we nog gezongen voor een jarige. Deze jarige kreeg een heerlijke  verjaardagstaart.
Hierna kon het feest losbarsten en gingen de voeten van de vloer. Rond 11 uur verzamelden de Italiaanse ouders hun kroost en was het gedaan met de pret.

Maandag 13 maart
Deze morgen werden de leerlingen rond 9 uur bij school verwacht. De leerlingen bedankten de ouders voor hun goede zorgen. De bus vertrok iets over negenen naar Ciampino. Na een kort maar heftig afscheid,  hebben we afscheid genomen van de Italiaanse leerlingen. Gelukkig komen ze over een viertal weken weer naar Nederland.
Om 3 uur kwamen we aan op Airport Eindhoven waar we warm door vele ouders met  spandoek werden verwelkomd. Dat is lekker thuis komen.
Samen met de Italiaanse leerlingen hebben we een leerzame en gezellige week gehad. De ouders hebben onze leerlingen verwend  met de overheerlijke lunchpakketten en  lekkere avondmaaltijden. Menigeen is een paar kilo aangekomen. Dus vanaf nu weer  met de fiets naar school in plaats van de auto. Nog een aantal nachtjes slapen en dan kunnen wij de Italiaanse leerlingen ons mooie Drenthe laten zien.

zaterdag 12 maart 2016

Zaterdag 12 maart Rome - Colosseum

Vanmorgen stond iedereen op tijd op het station Cerveteri-Ladispoli. Sommigen klaarwakker, anderen met hele kleine oogjes. Om 6 uur opstaan is vroeg en dat voor een zaterdag.
De reis met de trein ging naar het treinstation Termini in Rome. Vanuit hier gingen we met de metro naar het metrostation Colosseo. Voor de meesten van ons was het reizen met de metro een nieuwe ervaring. Vanuit het metro station kom je direct bij het Colosseum uit. Een wauw ervaring. Een kolossaal gebouw doemt voor je op wanneer je de metro uitkomt. En een gigantische drukte. Het mooie weer heeft veel bezoekers naar het centrum van Rome getrokken. Na een korte verkenning van de omgeving van het Colosseum, zijn we naar binnen gegaan en hebben we het Colosseum van binnen bekeken.
Na vele fotoshoots hebben we in een Mc Donald's in de buurt van de Spaanse Trappen genoten van onze lunch. Daarna hebben we de Trevi-fontein bewonderd. De toeristenshops maken gouden tijden door. De leerlingen kregen de gelegenheid om voor alle pappa's en mamma's cadeautjes te kopen.
Na een kort bezoek aan de Spaanse Trappen zijn we via de metro weer naar Ladispoli teruggekeerd.